Hoppa till innehåll

Napa Valley

Vår forskargrupp har varit på en tvådagarutflykt till Napa Valley. Det är en årlig tradition att åka någonstans och i år bestämde våra två organisatörer att vi skulle åka två timmar norrut till Napa Valley som är känd för sitt vin. Detta är en helt gruppinitierad resa som planeras och betalas för av doktorander och postdocs i gruppen. Vår handledare följde inte med, så det var en avslappnad och social resa där vi som var nya fick lära känna resten av gruppen i en icke-professionell roll.

Turen började på Stanford där vi blev indelade i två bilar som körde upp till staden Napa som egentligen är som en liten semesterort. Bilresan var intressant för mig som satt med tre amerikanska doktorander. Vi diskuterade allt möjligt och jag lärde mig massor om amerikansk kultur, deras politik och samhälle.

Silver Oak

När vi kom fram till Napa möttes vi allihop och åt lunch på ett ställe som hette Bounty Hunter – riktigt gott utan att vara alltför dyrt (ca 16 dollar för en måltid på grillade räkor och lax med tillbehör). Därefter åkte vi vidare till en vinodling som heter Silver Oak. Vi fick en rundtur där vi fick lära oss att vin från Napa Valley inte kommer från vindruvor planterade på en specifik plats, utan varje vingård får sina druvor från olika vinodlingar i hela Napa Valley för att minska riskerna. Vi fick se deras processtunnor och deras ektunnor där vinet lagras, men fick veta att årets batch inte tappas i tunnorna förrän senare. Som souvernir fick alla som varit på rundturen ett vinglas.

Napa

Efter Silver Oak åkte vi tillbaka till staden Napa och en Public Market som är en marknad där de sålde olika ”artisan”-varor som choklad och olivolja. Vi fick provsmaka massor med saker, som balsamvinäger och olika chokladkrämer, men det allra godaste var nog olivoljan! Jag tänkte först köpa en flaska, men de var väldigt dyra. Om jag hade ätit lika mycket sallad här som jag gör hemma hade jag dock kunnat köpa en flaska bara för salladerna…

Vi stannade inte så länge på marknaden, dels för att det var så mycket människor där (på väldigt liten yta) och man vet aldrig hur långt Coronaviruset har spridits, men också för att en del av gruppen skulle gå på en vinprovning. Under tiden passade resten av oss på att gå runt i Napa. Det är som sagt en väldigt liten ort och vi lyckades se allt i den på ungefär en timme. Då hann vi också sitta en stund på en frozen yoghurt-bar.

AirBnB och morgonvandring

Efter rundturen började det bli kväll och det var dags att ta oss till det AirBnB vi hade bokat för kvällen. Vi hade hyrt ett stort hus med fyra sovrum och massor med sängar. Vi var 15 pers totalt, så med alla sängar, tre luftmadrasser som vi tog med oss och en soffa lyckades alla få en sovplats. Kvällen var riktigt trevlig med gemensam matlagning i köket, middag, film, sällskapsspel och live pianomusik. Det blev en riktigt sen natt, men till slut somnade vi allihop. Oturligt nog var det dock dags att ställa om klockan under natten, så när jag vaknade som vanligt kl. 6 på morgonen (7 med den nya tiden) var det ingen annan i huset som var uppe.

De flesta vaknade vid 9-tiden och efter frukost och packning lämnade vi huset runt klockan 11 för en vandring upp på ett berg i Rockville Hills Regional Park som har en liten sjö högst upp. Vi vandrade runt i lite mer än en timme och avslutade med en lunch på resterna från dagen innan innan vi allihop satte oss i bilarna och åkte tillbaka till Stanford. Det var en rolig upplevelse och den fick mig verkligen att komma närmare mina kollegor!