Hoppa till innehåll

Konferensvecka i San Francisco

Det har blivit mycket resande på sistone. Jag hann mellanlanda i Sverige i knappt fyra dagar innan det var dags att åka över Atlanten på ACS höstkonferens. Mitt abstract hade valts ut för en muntlig presentation (oral) och därtill har jag fått spons av Sven och Dagmar Sahléns Stiftelse (tack igen!). Flera av mina vänner i USA var på väg till samma konferens så jag såg verkligen fram emot att åka!

Flyg och hotell

Flyget över med SAS gick via Chicago, men mellanlandningen var så kort att jag bara hann med att gå runt på flygplatsen. Jag landade i San Francisco ganska sent och checkade in på hotellet nära midnatt. Jag var så trött att jag direkt stupade i säng. När jag vaknade ett par timmar senare kliade både ögon och hals och jag kände hur det började bli svårt att andas. En allergisk reaktion till rummet!

Jag kontaktade hotels.com som jag hade bokat rummet med och de hänvisade mig till frontdisken. Det var inte så svårt att avboka resten av nätterna och bokning av ett annat rum i hotellet mittemot gick smidigt. Jag kunde också lämna min väska i receptionen eftersom incheckningstiden var efter lunch. Fram tills dess var jag på konferensen där jag fick köa i nästan en timme för att registrera mig.

Första dagen var det inte jättemånga intressanta presentationer, så jag gick tillbaka tidigt till hotellet för att vila och förbereda min egen presentation. På kvällen träffade jag en av mina samarbetspartners och fick tillfälle både att minnas Stanfordtiden och diskutera lite vetenskap.

Konferensen

Vanligtvis när jag åker på konferenser brukar jag försöka fylla upp schemat så mycket som möjligt, men den här gången körde jag på en ny strategi- att bara gå på de presentationer som jag verkligen tyckte såg intressanta ut! På så vis kan jag fokusera på dessa sessioner och ta lite längre pauser när det inte finns något intressant att lyssna på. Det fungerade bra och gav mig tid att också se mig omkring i affärerna.

På konferensen träffade jag flera intressanta personer och gamla vänner från Stanfordtiden. Efter min presentation blev jag också kontaktad av ett biotech-företag som gärna vill samarbeta med mig för att utveckla nya biosensorer. Jag tyckte att projektet såg intressant ut, men eftersom vi båda är upptagna ett par månader framöver kom vi överens om att fortsätta diskussionen vid ett senare skede.

Berkeley och Stanford

Jag har aldrig varit i Berkeley men hade fått några saker på min shoppinglista som bara gick att inhandla i Berkeley’s Zaytuna College. Det var en kort resa dit från San Francisco och lite roligt att få åka till en ny plats som vi inte hann med under de två åren som vi bodde här. University of California-Berkeley ligger i en mysig liten stad med gångavstånd från tågstationen. Colleget som jag besökte har studenter i islamiska studier och deras lilla butik var egentligen stängd när jag kom fram, men de gjorde ett undantag för mig och öppnade den.

Dagen efter var konferensens sista dag och så snart den sista föreläsningen var färdig som jag ville lyssna på promenerade jag bort till tågstationen och tog tåget till Palo Alto. Resan dit fick mig att minnas de första månaderna i USA när jag pendlade varje morgon och kväll. Väl framme tog jag mig först till Palo Alto Shopping Centre för en snabblunch med Pokébowl som jag hade saknat så mycket och Sprinkle’s cupcakes till efterrätt. Därefter tog jag en Marguerite Shuttle till Stanford Bookstore där jag köpte på mig lite fler profilkläder. Andra amerikanska universitet säljer sina profilkläder i olika butiker, men Stanfordprylar kan man bara köpa i Stanford. Tyvärr hade de inte allt jag ville ha, men tillräckligt mycket för att jag skulle känna mig nöjd med besöket.

Efter min shoppingtur träffade jag gamla vänner och bekanta innan jag gick bort till Boxerlabbet i Keck-byggnaden. Där träffade jag min PI och labbmedlemmarna igen och det kändes nästan som att jag aldrig hade lämnat det. Doktoranderna och postdokarna i labbet är inte bara otroligt duktiga, utan också roliga att prata med. Vi fikade, skämtade och hann dessutom med att diskutera vetenskap. En tillfredställande kombination och en perfekt avslutning på konferensveckan!