Hoppa till innehåll

En kort resa till Andalusien

• Resa

Jag har varit på en minisemester efter att HR påpekat att jag behöver ta ut mina semesterdagar. Det fick bli södra Spanien, i Andalusien, ett område jag länge velat besöka. Det är enkelt att hitta billiga biljetter dit, med flyg direkt från Arlanda till Malaga med Norwegian. För att underlätta resan ännu mer bokade jag en hyrbil, vilket är ett tillval när man bokar med Norwegian.

Resan började lördag eftermiddag på Arlanda och vi landade runt midnatt i Malaga. Hyrbilsenheten väntade in oss, men det blev ändå en extra avgift för att de höll öppet en extra timme. Jag hade bokat en studiolägenhet genom booking.com i förväg precis vid stranden, ca 15 min från flygplatsen. Vi sov där en natt och på morgonen tog vi lite strandbilder innan vi åkte vidare till Granada.

Granada och Alhambra

Det var en lång resa med bil genom ett bergigt landskap när vi skulle köra mellan Malaga och Alhambra. På vägen dit åkte vi en liten omväg för att ta oss till en resturang som drivs av en muslimsk familj och som ligger i en muslimsk by.

Jag var särskilt sugen på att åka till Granada efter att ha sett K-dramaserien Memories of the Alhambra och jag föreställde mig att vi skulle bo så att vi kunde se Alhambra från stan. Men istället för att bo i gamla stan med utsikt mor Alhambra bodde vi i den ”nya” huvudstaden, mitt i stan. Det var så centralt att det inte ens fanns parkeringsplatser i närheten, utan vi fick ställa bilen i ett (övervakat) parkeringsgarage och gå en bit för att ta oss till lägenheten vi hade hyrt över natten. Eftersom det var helg var det ganska mycket folk ute på kvällen, så vi kunde fritt gå runt i affärerna i närheten. Nästa morgon åkte vi med bil till Alhambra. Eftersom vi inte hade köpt en guidad tour i förväg kunde vi inte gå in i Alhambra. Trots att vi var där tidigt på morgonen var alla ströbiljetter redan slutsålda. Men även om man inte har en guide så kan man gå längs med Alhambra och i dess park som är på insidan av fortet. Går man på utsidan hamnar man till slut vid en port där man kan ta sig in i fortet och se en fin utsikt över staden. Området är begränsat, men räcker gott om man inte vill gå i tre timmar.

Efter vårt besök i Alhambra försökte vi ta oss till moskén i Granada, men när vi väl kom fram var den stängd. Det verkar som att även moskéerna är stängda förutom just under den korta bönestunden. Vägen till moskén var smal och trång och vi åkte fel flera gånger innan vi kom fram. När vi skulle åka därifrån var vägen desto smalare och dessutom enkelriktad en bra bit, vilket gjorde omvägen till moskén till ett mindre roligt minne. Men från moskén åkte vi vidare till nästa destination: Cordoba.

Moské-katedralen i Cordobà

Det tog ett par timmar att åka mellan Granada och Cordobà, men vägen var enkel att köra på, eftersom det var en flerfilig motorväg hela vägen. Efter parkeringsproblemet i Granada bestämde jag mig för ett hotell den här gången, med egen parkeringsplats. Hotellet låg precis mittemot moské-katedralen i Cordobà – vårt mål med att åka dit. Väl på plats vid hotellet körde en av deras anställda bilen till parkeringen och vi kunde vila en stund i rummet innan vi gick ut och promenerade. moské-katedralen är en katedral byggd innanför en moské och vi kunde gå in på moské-områdets uteplats, vilket är en stor stenbelagd yta med plats för tvagningsplats. Det fanns ett par halalrestauranger runtomkring så det var enkelt att hitta någonstans att äta. Nästa morgon gick vi in i moské-katedralen som är en gigantisk byggnad som rymmer 30 000 personer(!) med liknande ark som moskén i Medina. För att komma in behöver man köpa en biljett, vilket går att göra online. Jag köpte till en elektronisk guide, vilken laddas ner på telefonen och så kan man lyssna på den medan man går runt.

Moskén var verkligen imponerande, och även om en del har byggts om för att inrymma katedralen så är mycket bevarat, inklusive området där imamen stod. En del arbete verkar också pågå för att restaurera den.

Centrala Malaga

Från Cordobà åkte vi tillbaka till Malaga, den här gången mitt i city. Efter att ha checkat ut från hotellet på morgonen kom vi fram på eftermiddagen. Även den här vägen var en långtråkig motorväg, men att köra i Malaga komplicerat. Vi körde runt tre gånger innan vi äntligen hittade till parkeringsgaraget under hotellet eftersom man var tvungen att köra genom en bilfri zon (men det är ok om man bor på hotellet). Men när vi väl kom fram så var hotellet väl placerat både för att hitta någonstans att äta och för att ta sig till shoppingområdet. Nästa dag tillbringade vi ute. Vi shoppade, vandrade och tog bilder. Det kändes väldigt avslappnat, vädret var fint, lagom varmt. Men vi gick och lade oss tidigt eftersom planet skulle gå väldigt tidigt nästa morgon. Efter fajr åkte vi direkt till flygplatsen. Eftersom vi var där så tidigt kunde vi lämna nycklarna till hyrbilen i en box. Men när vi hade tagit oss igenom säkerhetskontrollen fick vi vänta nästan en timme innan vi fick reda på vilken gate vårt plan skulle åka från. Vi var där lite väl tidigt!

Väl hemma tänker jag tillbaka på den korta men minnesrika minisemestern. Det var intensiva dagar, men ändå avslappnande i och med att jag försökte undvika ”måsten” så mycket jag kunde. För hela resan hade jag egentligen bara två mål: Alhambra och moské-katedralen. Utöver det fann vi tid att shoppa, gå runt och turista i städerna och bara ta det lugnt. En riktigt härlig semester!