Hoppa till innehåll

En helg i Oxford

• Resa

Jag har länge velat hälsa på min kompis som jobbar på Oxford universitet och efter att hon skickat en bild på sin bebis bestämde jag mig för att det är nu eller aldrig!

En snabbtur i London

Det går flyg mellan Arlanda och Gatwick som är ganska billiga, så jag körde på det. Efter mitt sista möte för dagen tog jag SL-pendeln till Arlanda och flög med enbart en ryggsäck som handbagage. Väl framme i Gatwick tog jag Gatwick Express till Victoria station och därifrån promenerade jag ca en kvart till Buckingham Palace.

Därifrån promenerade jag vidare till Big Ben via Westminister Chapel och Westminister Abby. Fastän jag har varit i London förut så har jag aldrig riktigt sett London med dess sevärdheter tidigare. Det var ganska roligt att äntligen se de saker jag så ofta sett på TV!

Från Big Ben var det nära till Westminister Station och Circle line till Paddington Station. Fastän resan inte var särskilt lång hann jag bli riktigt svettig. Min kompis hade berättat att det var ovanligt varmt i Storbritannien, men jag hade inte förväntat mig att det var en riktig sommarvärmebölja och särskilt varmt var det på tåget! Jag var glad att få gå av och gå utomhus till den närliggande tågstationen (också kallad Paddington, underligt nog). Där fick jag vänta ganska länge innan perrongen dök upp på skärmarna (ungefär 5 min innan avgång) och folk halvsprang bort för att hinna med tåget. Men väl på tåget var det en bekväm resa med USB-laddare vid varje säte och aircondition på en kylig temperatur. Jag kom fram till Oxford ganska sent på kvällen och fick gå en liten bit för att komma fram till Hertford College där jag skulle sova den första natten.

Det är inte alla som har tillgång till student-eller alumnbostäder på brittiska universitet, så när jag har möjlighet så provar jag gärna att bo där. Tidigare var jag i Hatfield College i Durham och Trinity College i Cambridge, men mitt rum på Hatfield College i Oxford var definitivt mer modern än båda dessa!

En lång promenad genom Oxford

Nästa morgon packade jag min ryggsäck och gick och satte mig på en bänk i innergården med utsikt över gräsmattan. Brittiska universitet har en lite rolig tradition vad gäller gräsmattor: Endast ”fellows” får gå på dessa. Studenter och annan personal måste gå runt gräsmattan varje gång!

Min kompis som jobbar på universitetet hämtade mig och efter att ha plockat på oss frukost på colleget så promenerade vi runt Oxford, tittade på olika colleges och kyrkor och handlade souvernirer. Oxford är en vacker och mysig liten stad, lite som Uppsala. Man kan gå runt hela universitetsdelen av staden på ett par timmar, vilket vi också gjorde. Vi avslutade dagen med en ”afternoon tea”, vilket var en meny där man väljer te och får tre våningar med kakor och muffins. Med svensk fikatradition är det faktiskt inget märkvärdigt, men är man inte van vid det så känns det säkert väldigt lyxigt.

Nästa morgon tog jag morgonbussen från Oxford direkt till Gatwick flygplats och flög hem. Det var en kort och intensiv resa, men jag hann med att se väldigt mycket. Och efter mitt besök i Oxford kan jag säga att om jag får jobb där i framtiden så tror jag att jag skulle trivas i staden. Synd att huspriserna är så höga!