Hoppa till innehåll

En helg i San Fransisco

Vi har varit i San Fransisco över helgen. Det är andra gången vi åker dit hela familjen, men den här gången bestämde vi oss för att verkligen utforska staden.

Förra gången vi åkte till San Fransisco hyrde vi en bil och åkte dit över dagen. Då åkte vi egentligen bara till Golden Gate Bridge-området och dessvärre blev barnen åksjuka. Så denna gång tänkte vi att vi skulle åka med CalTrain istället och det fungerade mycket bättre.

Våra tre barn är nu tre, fyra och tio år gamla och de har mestadels varit hemma det senaste året pga först Shelter-in-place-ordern och sedan Stay-at-home-ordern. De såg därför fram emot att få gå ut och de tyckte att det var väldigt roligt att åka tåg. För oss blev resan lite av en övning inför långflyget hem om en dryg månad. Vad behöver vi packa i handbagaget för en lyckad resa? Men den ungefär timmeslånga tågresan in till San Fransisco gick smidigt och även den relativt långa promenaden från tågstationen till Downtown gick bra. Vi hade med oss en bärstol, ungefär som en ryggsäck med utfällbar sittdel, och en paraplyvagn som de mindra barnen kunde sitta i när de blev trötta i benen.

Konst på väggarna

Att gå igenom San Fransisco är väldigt intressant. Just när vi var där var staden fortfarande relativt tom. Det var få bilar på gatorna och färre människor på trottoarerna. Men den här helgen är den första sedan maskmandatet hävdes, så sannolikt kommer det finnas fler människor på stan kommande helger. Men förutom att observera människorna i staden fick vi chansen att se all den arkitektur och de olika konstverken som finns på olika byggnader på vägen in mot centrum. Det var riktigt fina verk och på vissa ställen även tankeväckande.

Tenderloin

Efter att vi kommit fram till hotellet tog vi en kort paus innan vi tog oss ner på stan igen – mestadels för att försöka hitta något att äta. Inte långt från vårt hotell låg Tenderloindistriktet som är en fattigare stadsdel. Men där finns det också många halalrestauranger. Vi tog med barnen till en indisk/pakistansk resturang som hade riktigt god mat, även om den var lite för stark för våra barn. Efter det gick vi tillbaka till hotellet för att lämna av de minsta barnen. Egentligen var det sedan tänkt att jag skulle gå ut igen med vår äldsta son, men eftersom det var fredag kväll var jag lite orolig över att vi kunde träffa på orediga människor som inte festat på över ett år. Så vi stannade på hotellrummet och myste istället.

Chinatown

På lördag morgon gick bort till Chinatown. Just den morgonen var inte särskilt många affärer öppna. Många hade haft stängt under pandemin. Efter att ha gått igenom stadsdelen försökte vi hitta någonstan att äta frukost. Många caféer var dock fullsatta, men vi lyckades hitta ett lite cafe där man kunde sitta ute så där bestämde vi oss att vi kunde hitta något att äta till brunch – bagels, nutellavåfflor och andra godsaker. Det var dock lite på håret att vi inte kunde betala för maten eftersom vi inte räknade med att det skulle finnas platser osm inte tar emot kort. På detta kafé var det enbart kontanter som gällde, så vi skrapade fram varenda mynt vi hade för att få ihop det.

Pier 39 och akvariet

Efter maten fortsatte vi bort till Pier 39-området och tittade in i akvariet. Barnen gillade verkligen den upplevelsen och väntetiden för att komma in var kort. Efteråt gick vi in på Pier-området såg oss omkring, men det var otroligt mycket människor där så efter att ha köpt glass till barnen gick vi ut till ett mindre folktätt område där vi passade på att köpa med oss souvernirer – och presenter till barnens nya kusiner.

Japantown

Efter att ha gått hem och vilat lite vid lunchtid gick vi ut igen – denna gången var destinationen Japantown. Vår äldsta sons lärare hade berättat att hon hade varit i San Fransisco och hon hade besökt Japantown, så det tyckte han lät spännande. Väl där var det inte så mycket att se. Japantown är relativt litet jämfört med exempelvis Chinatown, men det innehåller två små shoppingcenter. I ett av dem hittade vi figurer som barnen ville köpa – Psyduck, Pikachu och en till figur som jag inte kommer ihåg namnet på.

En tältstad för hemlösa

På vägen hem gick vi igenom Tenderloindistriktet igen, men ett annat område än den vi var i på fredagen. Här fick vi se många hemlösa och en mindre tältstad, mitt i staden. Det var en intressant upplevelse och även om jag gärna hade velat se och veta mer om dessa människor försökte jag att låta bli att stirra. Ingen människa vill väl känna som att de är ett djur på en safari? Tälten verkade dock vara uppsatta på ett organiserat sätt och i närheten fanns det också ett mobilt badrum, så helt övergivna var de här människorna inte.

Cheesecake Factory

En liten bit bort från tältstaden hittade vi till slut en yeminitisk takeout som sålde halal mat (den första pizzerian som vi egentligen försökte ta oss till hade inte öppnat ännu efter pandemin) och det kändes som att vi köpte tillräckligt mycket mat för att det skulle räcka i två dagar. Men maten var JÄTTEGOD och vi åt nästan upp allt till middagen.

Vårt hotell låg nästan granne med det stora Macys-komplexet och i byggnaden finns The Cheesecake Factory. Deras Cheesecakes ser sååå goda ut så jag bestämde mig för att gå iväg och köpa med mig ett par hem innan jag gick tillbaka upp till hotellrummet. Det var inget jag ångrade. De var verkligen ljuvliga och när jag tänker på dem igen blir jag riktigt sugen på mer. Men tyvärr leverar de inte så långt bort!

Hem igen

På söndag morgon sov vi ut ordentligt innan vi checkade ut och vandrade tillbaka till tågstationen. Med Stanfords Caltrainpass åker jag gratis med ett barn, så hela resan blev riktigt billig för oss. Även hemresan med tåg gick smidigt och barnen lekte bra tillsammans – utan surfplattor eller mobiler. Det bådar väl för flygresan hem. Och hemma i Redwood City gick vi igenom Safeway för att hitta något att äta till lunch. Det blev pizza – ett perfekt avslut på en perfekt helg. Ostressad och 100% med familjen. Ribban är nu satt för framtida äventyr!