Hoppa till innehåll

Durham

Jag har varit i Durham på ytterligare ett STINT-möte. Senast var vi i Cambridge och då tog jag med mig prinsen. Då åkte nästan hela gruppen, men den här gången var vi inte ens en tredjedel som åkte.

Resan började tidigt på morgonen med en taxi från BMC klockan 6.45 på morgonen. Frukost hade vi hela gruppen tillsammans på Arlanda. Därifrån flög vi till Edinburgh flygplats. Därefter tog vi bussen in till Edinburgh centralstation. Där hade vi en andra frukost (bagels!) innan vi tog tåget till Durham. Och slutligen gick vi från tågstationen till Hatfield College där vi skulle bo de följande två nätterna.

Väl framme checkade vi in och sedan tog vi en tur runt stan. Vi började med lunch på ett Fish and Chips-ställe. Jag tog en blandad tallrik med olika fisksorter och räkor och det var verkligen jättegott!

Sedan började vi ta oss runt stan. Staden är väldigt liten och vi bodde nästan mitt i. Det finns en katedral/domkyrka (vet inte vad skillnaden är) och ett slott i staden och vi bodde mellan dessa två. Vi valde att ta en titt på katedralen som är känd för Harry Potter-fans, men inte på grund av kyrkan, utan gräsmattan framför den(!) som användes i ett par av Quidditch-scenerna.

Efter katedralen utforskade vi hela innerstaden. Det gjordes på ungefär 2 timmar, mer fanns det inte att se! På kvällen tog vi oss ut till en pub för middag och sedan hände det inte så mycket mer.

Den andra dagen var fullpackad med konferens. Det var föreläsningar från morgon till runt 18-tiden och sedan var det rundgång i korridorerna, middag och pub igen. Sedan var konferensen slut och nästa dag åkte vi in till Edinburgh tidigt på morgonen och tillbringade hela dagen där. Men det berättar jag om i ett annat inlägg!