Hoppa till innehåll

Resa runt i en vecka i Malaysia :)

• Resa

Jag åkte till Kota Bharu natten 8 april och ankom till KB på morgonen onsdag 9 April.
När jag hade kommit fram till KB var det smått omöjligt att somna, trots att jag inte hade sovit alls på bussen. Så min farbror tog med mig ut för att hitta ngt att äta. Och efteråt åkte vi och hälsade på lite släktingar innan han bestämde sig för att visa mig en mindre marknad som låg precis vid gränsen till Thailand, Rantau Panjang. De hade helt ok grejer, men marknaden var inte så välbesökt så tidigt på morgonen. Efter att ha åkt hem och tagit en tupplur åkte vi till ett internetcafe som var så långsam att jag höll på att somna framför datorn. En sida laddade på ungefär 5 minuter om det var ett textdokument. Resdagboken laddade aldrig klart. Sorry. Men vad jag lyckades med där var i a f att få virus in på mitt USB-minne. Där jag har mina exjobbs-backup-filer. Smått panik, men det löste sig.

Nästa dag hände det inte så mycket, och jag var ganska uttråkad på kvällen, så jag bestämde mig för att jag ville se KB by night. Så jag fick min farbrors tillåtelse att ta bilen och ta en sväng. I Malaysia kan man köra med ett internationellt körkort. Denna utfärdas av Motormännen och är giltig i 1 år. Och KB ser helt ok ut på kvällen. De har ett par riktigt fina byggnader som jag också tog kort på.
På fredagen åkte jag över till Thailand. Inte långt från KB ligger Perkalan Kubur där man kan ta en färja över till Tak Bai på den Thailändska sidan. Tak Bai ligger i provinsen Naratiwat och är smått känd för att vara den plats där polis och militär sköt och tillfångatog ungdomar och demonstranter en Ramadan för något år sedan. Därefter packade de upp pojkarna bakbundna på lastbilar i 3-4 lager per lastbil och körde runt dem på detta sätt i ett par timmar. En hel del ungdomar avled den dagen p g a den behandlning de utsattes för, främst de som låg i botten.
Från Tak Bai åkte jag i a f till Yala där jag har lite släkt och bekanta och där stannade jag fram till söndag då en kusin till mig erbjöd mig att visa staden Pattani som är huvudstad i provinsen med samma namn. Jag tackade ja och fick åka med på en rundtur. Det visade sig att min tripp till Thailand sammanföll med den årliga vattenfestivalen där barn, ungdomar och även en del vuxna thaländare häller vatten på varandra, förbipasserande motorcyklar och bilar och har allmänt roligt i dagarna tre. Som tur var hade min kusin en bil, så jag klarade mig från att bli helt dyngsur.
På måndagen åkte jag tillbaka till KB igen och på kvällen tog jag en buss till Pulau Penang. Biljetten kostade 18 RM och jag hade oturen att hamna på en buss där luftkonditioneringen var trasig. Bussen var riktigt varm och man hann bli ganska kladdig. Efter 3 timmar fick vi byta över till en annan buss som var iskall. Så från värme och kladd till en iskall buss. Jag somnade direkt jag satte mig. Och vaknade 2-3 timmar senare när vi ankom till bussterminalen på ön. Där träffade jag min gamla klasskompis Stefan och han visade mig runt ön hela dagen. På kvällen tog vi en färja tillbaka till fastlandet och därifrån tog jag en buss till Alor Star, som ligger i delstaten Kedah, ca 2 timmar ifrån Pulau Penang. Och när jag kom fram var mitt batteri slut, så jag kunde inte ta kontakt med den person jag skulle sova över hos. Det slutade med att jag gick in till vaktkuren och bad dem snällt om att få låna deras eluttag. Och efter en halvtimme eller nåt kunde jga äntligen ringa. När de kommit och hämtat mig åkte vi och åt för att sen åka hem till dem där jag stöp i säng omedelbart efter att jag hade duschat av mig.
Nästa morgon fick jag skjuts till University Utara Malaysia som också ligger i Kedah. Här pluggar min kusin och jag har fått en ordentligt visning av universitetet som visst är ganska stor.
Imorgon kväll åker jag tillbaka till KL igen. OCh jag är HEEEEEELT slut nu… Men än får jag inte vila. Vi har mycket att ta igen, min kusin och jag. Så jag kanske kan sova på bussen imorrn. Om det inte sitter ngn söt kille bredvid mig som jag håller på att ramla in i hela tiden förstås 😉