Hoppa till innehåll

New Delhi och Akshardam

• Resa

Vår Indienresa började på Arlanda lördag eftermiddag med ett flyg till Helsingfors som skulle ha avgått vid 17 men som blev försenat. Efter ett väldigt kort stopp i Helsingfors landade vi i New Delhi runt 6.30 på morgonen indisk tid. Resan från Helsingfors tog drygt 4 timmar vilket var lite väl kort för att man skulle hinna somna ordentligt. Väl på plats möttes vi av Sudarsan, vår värd och blivande brudgum- anledningen till min Indienresa!

Efter en kort busstur kom vi fram till hotellet, checkade in och gick och lade oss. Vid lunchtid vaknade vi och åt lunch, relativt utvilade. Vid 3-tiden gjorde vi en utflykt till ett tempel i New Delhi som kallas Akshardam. Det är ett tempel med fritt inträde och det fanns massor med folk där. Själva inträdet var en ganska kul upplevelse. Till att börja med får man inte ta med sig väskor, kameror eller mobiltelefoner. Det finns förvaringar för detta, men för att nå den måste man ställa sig i en jättelång kö som man helst undviker om man kan. Sedan kommer en säkerhetskontroll där man går igenom en detektor som på flygplatsen med efterföljande handscanner eller kroppsvisitering. För mig gick det bra, men jag hade inte tänkt på att prinsen hade tagit med sig en leksak i plast som han hade hållit i hela vägen. Den fick inte följa med in, så antingen fick vi slänga den på plats eller gå och ställa oss i jättekön för förvaring. Dagens hjälte var dock Sudarsan som tog med leksaken tillbaka till bussen och mötte upp oss på vägen.

Templet och parken som hörde till var väldigt fin. Vid ingången möttes vi av 10 portar, en i varje riktning och vi läste inskriptionen ”Må goda tankar komma till oss från alla riktningar och inspirera våra liv”. Det kändes som en välsignelse av något slag och det kändes passande på något sätt. Väl inne kunde vi se att templet var mer som ett museum än en plats för dyrkan. Utsmyckningen var väldigt detaljrik och till prinsens förtjusning var elefanter ett populärt tema. Inuti själva tempelbyggnaden fanns det målningar och skulpturer av templets huvudprson Yogiji Maharaj. Eftersom vi inte kunde ta med något att fotografera med blir det inte så många bilder denna gången, men det finns flera på deras hemsida.

Det var mörkt när vi åkte tillbaka till hotellet, men väl tillbaka blev det middag innan sänggåendet. Idag åker vi till Agra och tar oss en titt på Taj Mahal! Jag hoppas att det blir fler bilder därifrån!