Hoppa till innehåll

Husbåt och hemresa

• Resa

Vårt sista äventyr i Indien blev en husbåtresa i bakvattnet av Alleppey.

Från Thekaddy åkte vi ytterligare ett par timmar med bussen för att ta oss till Alleppeys båthusområde. Precis som tidigare var det bergsväg och det gjorde mig riktigt yr och lite illamående. Värst var det nog för prinsen som till slut spydde av åksjukan. Tur att det här var sista sträckan med buss för både jag och prinsen var ganska trött på bussar vid det laget.

WP_20160221_17_59_55_Pro_LI

Väl framme hoppade vi på en husbåt. Till hela gruppen hade vi sammanlagt tre husbåtar och vi tog den allra minsta. Den hade tre rum och vi fick plats två i varje rum. Därtill hade varje båt ett litet kök i aktern. Vår båt hade tre personer i personalen- kaptenen, båtägaren (tillika huvudkocken) och en kökshjälp. Efter att vi hade kastat loss åkte vi till en fiskmarknad där vi fick välja ut vår egen middag bland alla färska fiskar och skaldjur. Vi valde ett par fiskar och några kräftor som kocken lagade till. Maten var helt fantastisk!

WP_20160221_17_17_56_Pro_LI

När det började skymma lade vi till och passade på att umgås till sent på kvällen. På morgonen bar det iväg hemåt igen och direkt från båten åkte vi till Kochi med bussen (en ganska kort resa). Sedan åkte vi in till själva staden för att äta innan vi tog en lite båttur ut i närområdet. Vi fick se lite olika saker, men det prinsen gillade bäst (och flera tjejer i gruppen) var delfinerna som lekte där.

WP_20160221_18_05_44_Pro

Till slut var det dags att ta sig till flygplatsen för äventyret började verkligen lida mot sitt slut. På vägen stannade vi till i den homestay som vi hade sovit i första natten för att plocka upp våra väskor. Vi tog flyget till Delhi och checkade in på ett hotell ganska nära flygplatsen. Det blev lite struligt ändå, för ingen visste vart vi skulle. Mer förvirrande var det att hotellets kontor låg i en byggnad medan själva hotellet låg någon annanstans. Men till slut hittade vi rätt och kom i säng.

WP_20160223_00_13_07_Pro_LI

Nästa morgon åkte vi till flygplatsen och i Helsingfors tog vi farväl av gruppen som skulle till Riga. Även gruppen som skulle till Stockholm hade olika destinationer. Min lilla familj åkte till Bromma medan resten åkte till Arlanda.

Nu är vi hemma och tar igen oss. Det har varit en väldigt lång och händelserik resa, men absolut inget som jag ångrar! Det var fantastikt roligt, men definitivt tröttsamt. Nästa gång tar vi nog en eller två platser och fokuserar på att utforska dem!