Är din Sushi halal?

Sushi är, som vi alla vet, rå fisk och grönsaker med ris. Finns det då anledning att misstänka att den inte är halal?

Sushi blir mer och mer populärt i Sverige. Det är vegetariskt, fettsnålt och gott och fler och fler muslimer i landet ser det som ett halal alternativ när man ska äta ute. Men man bör vara försiktig.

Kan innehålla alkohol

Sushi tillverkas på olika sätt och innehåller olika ingredienser beroende på vart och av vem det tillverkas. Huvudingredienserna är klibbigt sushiris, risvinäger, salt, socker och fisk eller grönsaker. Men i en del sushi kan man finna fler ingredienser, såsom sake eller mirin som är japanska risvin med olika alkoholhalter. Andra ingredienser som kan innehålla alkohol är sojasåsen, men den sojasås av märket Kikkoman som ofta används i sushirestauranger i Sverige brukar vara alkoholfri.

Karmin i Crabsticks

För de som vanligtvis inte äter det röda färgämnet karmin (E120) som tillverkas av torkade löss bör man även vara vaksam på de rullar som innehåller crabsticks då vissa av dessa kan ha färgats röda med just detta färgämne. Be kocken om att få titta på förpackningen så vet du med säkerhet vad de innehåller.

Halal sushi

I Stockholm finns det minst två sushirestauranger som är helt alkohol- och karminfria. Du hittar dem i Aspudden och i Skarpnäck.

4 svar på “Är din Sushi halal?”

  1. 3 punkter på varför all sushi inte är halal.
    1. om det består utav krabba
    2. fiskar utan fjäll
    3. om det lagas av en buddhist eller kommunist(inte bokens folk) så är det najis, orent

  2. Salam syster
    1. Krabba är haram för att de inte har någon rengöringssystem. Man kokar dem för att dö eller så delar man huvudet i mitten. Ingen reningsritual, så djuret i sej är inte tillåtet.

    2. Samma sak här, Imam Jafar as-Sadiq, som var Hanafis lärare och grundare, har sagt att det är haram att äta fisk utan fjäll. För att när man tar barot fjällen så rengör man fisken och på detta sätt blir den halal. De fiskar som inte har fjäll är asätare, inte har rengöringssystem eller liknande och därav haram att äta för att de skadar hälsan.

    3. Det står i Koranen att det är haram att inta föda av de som inte tror på Allah. Buddhister tror inte på någon gud, kommunister förnekar honom likså ateister. Så vad spelar det för roll vilken inriktning det är inom islam då alla följer koranen?

  3. Salam Ala!

    1a. Notera att Crabsticks till att börja med trots namnet inte innehåller krabba, utan består av fisk (ofta Alaska Pollock) som packas tätt, tillsatser för att det ska hålla ihop samt det röda färgämnet för att få det att se mer aptitligt ut.

    1b. Det finns krabbor som är halal enligt alla sunnitiska skolor utom Hanafi. Dessa krabbor är de som enbart lever i havet. Enligt Maliki rättslära kan man även äta en del av de som lever på land. Enligt Shafie rättslära är enbart de vattenlevande krabborna halal och inte de landlevande. För en djupare diskussion om ämnet, se http://www.livingislam.org/maa/losc_e.html

    2. Angående fjällen så finns det fisk som har väldigt små fjäll som man inte tar bort, men som ändå är halal att äta, exempelvis makrillen. Det har alltså inte att göra med huruvida man tar bort fjällen eller inte. Det finns även skolor som tillåter konsumption av andra vattenlevande varelser än de som kallas för fisk (exempelvis Shafie rättslära). Även om detta kan man läsa i ovan givna länk.
    Dock vet jag inte om man i andra rättskolor såsom exempelvis Jaafari rättslära har gjort ett ställningstagande där man använder fjäll som kriterie för fiskens halalstatus eller inte.

    3a. Detta var något nytt för mig, det hade jag faktiskt inte hört någon säga förut. Jag undrar om du har en referens (en ayah eller flera ayaat) som visar på detta? Och jag undrar hur långt man kan dra det? Är det enbart tillagning, eller är det produktion också? Om du köper bröd i affären, hur vet du vem som har bakat den? Om du köper ris kommer den förmodligen från Kina, Indien eller Thailand som till stor del är kommunistiskt, hinduiskt respektive buddistiskt.

    3b. Det är mycket givande att diskutera fiqh-frågor, men det är nog så komplext även inom EN rättslära, därför frågar jag enligt vilken rättslära en kommentar gäller för. Att diskutera en fråga och jämför alla de olika rättsläror som finns med varandra är väldigt svårt om man inte är utbildad inom området. Eftersom olika rättsläror skiljer sig åt i olika fiqh-frågor är det svårt att generalisera över vad som är ”allmänt” halal eller haram (förutom det som i detalj förklaras i Koranen). Det är även viktigt att poängtera att alla rättskolor har Koranen som sin första källa och hadith som sin andra källa. Trots detta finns det meningsskiljaktigheter mellan skolorna, inte därför att man medvetet försöker att gå emot Koranen, utan därför att man tolkar Koranens ord olika och får stöd från olika hadither. Även detta belyses med exempel i artikeln från länken jag har gett ovan.

    När man läser Koranen själv bör man hålla i minnet att våra lärda har debatterat och diskuterat olika ayah i flera år. Det är inte alla som kan göra ”rätt” tafsir av alla verser. Därför kan det vara vist att fundera över om en ayah man läser kanske kan tolkas på flera olika sätt. Ibland kan det verka enkelt att läsa en ayah och sedan tro att man har förstått den helt, men det kan finnas en hel del runt omkring som man också måste förstå, såsom lingvistik, historia, de omständigheter som finns runt den givna ayah osv.

    Låt oss diskutera och lära av varandra. En dag då du lär dig något nytt är aldrig en bortkastad dag!

Kommentera inlägget :)